Wartości odżywcze migdałów, wpływ na zdrowie oraz rola w diecie kobiet ciężarnych – czy faktycznie są korzystne?
74
wyświetleń
Migdały stanowią wyjątkowo cenne źródło wielu niezbędnych składników pokarmowych, co czyni je istotnym elementem zrównoważonej diety. Jako bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, przyczyniają się do utrzymania optymalnej kondycji metabolicznej organizmu. Wyniki licznych analiz klinicznych wskazują, że regularne spożywanie niewielkiej porcji migdałów może znacząco obniżać stężenie frakcji LDL cholesterolu we krwi, a także wspomagać profilaktykę chorób układu sercowo-naczyniowego.[1][2]
Właściwości migdałów
Migdały są produktem wysokoenergetycznym.. 100 g dostarcza około 580 kcal, w tym aż 50 g tłuszczu, 20 g białka oraz około 7 g węglowodanów [5].. Warto jednak pamiętać o ich właściwościach.. Migdały to dobre źródło witaminy B2 i E, przez co pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego, regulują procesy metaboliczne, a także dzięki zawartości witaminy E, która działa antyoksydacyjnie, zapobiegają powstawaniu wolnych rodników, chroniąc przed udarem, miażdżycą, nowotworem i ogólnym obniżeniem odporności.. Produkt ten to również bogate źródło miedzi i manganu, które wspomagają koncentrację.. Natomiast zawarty w nich magnez pomaga zwalczyć skurcze mięśni oraz zapobiega bezsenności.. Potas reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową i zapobiega nadmiernemu gromadzeniu się wody, a cynk i selen wpływają przeciwzapalnie, zapobiegając chorobom tarczycy i redukując problemy związane z trądzikiem.. [3]
W badaniu naukowym, które zostało przeprowadzone przez naukowców z amerykańskiego Loma Linda University udowodniono, iż migdały poprawiają poziom odpowiedzi na insulinę i obniżają poziom cholesterolu LDL u osób ze stanem przedcukrzycowym, a tym samym pozwalają zredukować ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.. W ich badaniach wzięło udział 65 osób ze stanem przedcukrzycowym.. Połowa osób została przydzielona do grupy kontrolnej, która była na zbilansowanej diecie, natomiast druga otrzymywała migdały, które stanowiły 20 proc.. dostarczanych dziennie kalorii. Po 4 miesiącach okazało się, że u osób, które spożywały te słodkie orzechy obniżyło się stężenie cholesterolu LDL i zmniejszył się poziom odporności na insulinę.. Naukowcy przypisują to m.. in. Działaniu zawartych w migdałach nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka oraz witamin i minerałów.. [1]
Migdały na zgagę
Migdały mają zasadowy odczyn, zobojętniają kwasy żołądkowe, a tym samym łagodzą dokuczliwe uczucie pieczenia.. Należy jeść kilka sztuk przed posiłkiem, by uniknąć nieprzyjemnej zgagi.
Migdały w ciąży
Migdały, są produktem polecanym szczególnie kobietom w ciąży.. Dzięki wysokiej zawartości składników odżywczych wspomagają prawidłowy rozwój zarówno matki, jak i dziecka.. Zawarty w nich wapń jest niezbędny do rozwoju kości i zębów, natomiast u kobiet w ciąży redukuje prawdopodobieństwo wystąpienia stanu przedrzucawkowego.. Ponadto migdały zawierają:
ryboflawinę, która wpływa korzystnie na rozwój mózgu dziecka, a także na rozwój mięśni i kości; żelazo, które jest niezbędne do wytworzenia tlenu w organizmie.. Jego brak może powodować niedokrwistość; miedź, dzięki niej organizm jest w stanie wykorzystać żelazo.. Pomaga również w rozwoju mięśni i kości; mangan pomaga regulować i utrzymywać zarówno wagę matki, jak i dziecka, a także bierze udział w rozwoju kości; magnez pomaga w rozwoju centralnego układu nerwowego niemowląt; błonnik, dlatego też są szczególnie zalecane kobietom z problemami zaparć, ponieważ to właśnie błonnik wspomaga trawienie; omega 3 jest niezbędny do rozwoju mózgu dziecka; kwas foliowy zapobiega wadom płodu.. Niewątpliwe jest zatem to, iż migdały to produkt, który powinien się znaleźć w diecie przyszłej mamy [3].. Jedynym przeciwwskazaniem może być alergia na dany produkt.. Jeśli przed zajściem w ciąże wystąpiły jakiekolwiek reakcje alergiczne na migdały, lepiej skonsultować się z lekarzem przed włączeniem ich do swojej diety.
Czy migdały są zdrowe?
Tak migdały należą do najzdrowszych produktów żywnościowych świata.. Aby w pełni wykorzystać ich prozdrowotne właściwości, zaleca się ich spożycie w formie surowej, wcześniej namoczonych w wodzie.. Wysoka temperatura niszczy substancje odżywcze, a zdrowe tłuszcze przekształcają się w niekorzystne, szkodliwe tłuszcze trans.. Dzięki namoczeniu (nigdy we wrzątku!) stają się miękkie i łatwiej strawne.. Kwas fitynowy zawarty w skórce zmniejsza przyswajalność substancji odżywczych, m.. in. Żelaza i wapnia, dlatego też zaleca się obieranie migdałów ze skórki, co po namoczeniu nie sprawia trudności.. Podsumowując migdały zawierają wiele witamin oraz składników mineralnych, które wpływają pozytywnie na zdrowie, dlatego też produkt ten powinien znaleźć się w naszym codziennym jadłospisie.. Wystarczy jedynie kilka sztuk dziennie, aby móc cieszyć się jego prozdrowotnymi właściwościami.